Koliko britanskih turista ljetuje na hrvatskoj obali i kako nas percipiraju kao turističku destinaciju pokazali su podaci sustava eVisitor, Državnog zavoda za statistiku i britanskog istraživanja.
Povodom predstavljanja ukupne hrvatske turističke ponude i predstavljanja novog dizajna hrvatskog štanda na jednom od najvažnijih sajmova turizma na svijetu, World Travel Marketu koji je od 5. do 7. studenoga 2024. održan u Londonu, Hrvatska turistička zajednica objavila je priopćenje za medije koje je prenijelo više medija u Hrvatskoj[1].
Priopćenje je objavljeno prvog dana WTM-a, 5. studenoga 2024., neutralno je intonirano te je u njemu navedeno da su hrvatsku delegaciju na sajmu predvodili Tonči Glavina, ministar turizma i sporta Republike Hrvatske te Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice. Povodom predstavljanja ukupne hrvatske turističke ponude na britanskom sajmu ministar turizma i sporta Tonči Glavina u priopćenju je između ostalog poručio: „Predstavljanje naše turističke ponude na ovom vodećem međunarodnom događaju dio je aktivnosti kojima se pripremamo za turističku 2025. godinu i ono što vidimo, a što nas posebno veseli jest činjenica kako za Britance, u pogledu putovanja, Hrvatska i dalje kotira kao value for money destinacija. Zato je izuzetno važno da sada i to za ovaj first minute pošaljemo i pravu poruku – da smo destinacija koja pazi na omjer cijene i kvalitete i zbog toga posebno apeliram na turistički sektor da o tome vodi računa.“.
Bolja percepcija među ispitanicima koji još nisu posjetili Hrvatsku
Rezultati istraživanja koje je objavio Daily Mail, 7. srpnja 2024. godine, a koje je prenijelo više britanskih portala pokazalo je koje svjetske destinacije Britanci rangiraju kao najbolje, odnosno najlošije. Istraživanje pod nazivom „Post Office Travel Money Holiday Spending Report 2024.“ koje je proveo britanski Yonder Consulting (izvor) na uzorku od 2.067 odraslih osoba u Ujedinjenom Kraljevstvu pokazuje da se Hrvatska, prema ocjenama ispitanika, plasirala na 15. mjesto među 28 destinacija u svijetu. Među onim ispitanicima koji su dosad već posjetili Hrvatsku, njih 83 posto smatra Hrvatsku value for money destinacijom, dok isto misli 86 posto ispitanika koji ranije nisu putovali u Hrvatsku, a koji su svoje „mišljenje temeljili isključivo na onome što su pročitali ili čuli“, objasnili su autori istraživanja koje je provedeno u travnju 2024. Britanski Daily mail – koji se nalazi na 11. mjestu ključnih izvora vijesti u Ujedinjenom Kraljevstvu (prema podacima u publikaciji Hrvatske turističke zajednice „Ujedinjena Kraljevina – Profil emitivnog tržišta – Izdanje 2024.“, str. 14) – u interpretaciji novinarke Sophie Foster navodi da se Hrvatska nalazi među najlošije rangiranim destinacijama prema kriteriju value for money, u društvu Francuske i Italije.
Ako u obzir uzmemo rezultate ovog britanskog istraživanja, ali samo za europske destinacije, iz njih je vidljivo da se Hrvatska nalazi na desetom mjestu među 14 europskih destinacija, prema ocjenama britanskih ispitanika koji su već posjetili Hrvatsku.
Među ispitanicima koji dosad nisu putovali u Hrvatsku, njih 86 posto je ocijenilo Hrvatsku kao value for money destinaciju, što nas je u globalnom kontekstu svrstalo odmah iza Bugarske (88 posto) i Tajlanda (87 posto), na treće mjesto zajedno s Portugalom (86 posto kao i Hrvatska).
„Skuplji od prosjeka Mediterana“
Publikacija Hrvatske turističke zajednice „Ujedinjena Kraljevina – Profil emitivnog tržišta – Izdanje 2024.“, temelji se na podacima prikupljenima istraživanjem ABTA-e (Association of British Travel Agents) i u njoj se zaključuje kako je Hrvatska među britanskim turistima „i dalje value for money destinacija, iako je percipirana kao skuplja od prosjeka Mediterana (Španjolska, Grčka, Malta, Cipar), što je tijekom 2023. bilo dodatno potencirano, u ozračju velikog rasta cijena u ugostiteljstvu (što, doduše, nije bio slučaj samo u Hrvatskoj). U široj britanskoj javnosti Hrvatska je prvenstveno poznata kao zemlja s prekrasnim krajolikom i otocima. Raste percepcija Hrvatske kao raznolike destinacije s bogatom kulturnom, prirodnom i gastronomskom baštinom. Popularnost i informiranost o oblicima aktivnog odmora u Hrvatskoj također je u porastu. Britanci tradicionalno vole autentične destinacije i Hrvatska im je zbog toga privlačna“.
Broj dolazaka i noćenja
U priopćenju za medije Hrvatske turističke zajednice objavljenom 5. studenoga također je navedeno da su „britanski turisti tijekom prvih deset mjeseci ove godine u našoj zemlji ostvarili oko 820 tisuća dolazaka i 4 milijuna noćenja, što u odnosu na isto razdoblje lani predstavlja rast od oko devet posto u dolascima i osam posto u noćenjima.“.
HTZ se u ovom priopćenju koristio podacima sustava eVisitor koji uključuju dolaske i noćenja ostvarene u svim vrstama objekata obuhvaćenih evidencijom sustava eVisitor, za razdoblje od siječnja do listopada 2024. godine. Pritom su podaci, radi jednostavnije prezentacije zaokruženi na cjelovite iznose.
Prema integralnim podacima sustava eVisitor britanski turisti su u prvih deset mjeseci 2024. godine ostvarili ukupno 819.769 dolazaka i 3.967.271 noćenje, što je 8,27 posto više dolazaka, odnosno 7,39 posto više noćenja u odnosu na isto razdoblje 2023. godine (754.695 dolazaka i 3.684.370 noćenja).
Statistički podaci Državnog zavoda za statistiku koji su objavljeni 5. prosinca 2024., pokazuju da su britanski turisti u prvih deset mjeseci 2024. godine ostvarili ukupno 787.395 dolazaka te 3.729.927 noćenja u Hrvatskoj, što je za 8,68 posto, odnosno 7,99 posto više u odnosu na isto razdoblje 2023. godine (721.878 dolazaka i 3.443.307 noćenja).
Zaključak
Analizirane činjenice objavljene u priopćenju HTZ-a ukazuju na pozitivan trend, što je i potvrđeno službenim i relevantnim podacima iz domaćih i stranih izvora. Da Hrvatska među britanskim turistima kotira kao value for money destinacija u europskom kontekstu, iako je percipirana kao skuplja od prosjeka Mediterana, vidljivo je i iz istraživanja provedenog među građanima Ujedinjene Kraljevine. No, ako se uspoređuje s destinacijama u globalnom kontekstu, postoje destinacije kojima veći postotak britanskih turista pridaje atribut value for money, ispred Hrvatske.
Podaci o broju dolazaka i noćenja britanskih turista u Hrvatskoj koji su navedeni u priopćenju i temelje se na podacima iz sustava eVisitor donekle se razlikuju od podataka Državnog zavoda za statistiku. Iako je riječ o razlikama, usporedba podataka iz oba izvora ukazuje na gotovo identičan rast u postotnim poenima u odnosu na 2023. godinu.
- [1] https://www.vecernji.hr/lifestyle/htz-predstavlja-ukupnu-hrvatsku-turisticku-ponudu-na-sajmu-wtm-u-londonu-1813485/galerija-631829?page=1
- http://www.mediaservis.hr/index.php/kreativno-gospodarstvo/253620-253620-hrvatska-predstavila-turisti-ku-ponudu-na-presti-nom-wtm-sajmu-u-londonu–stani
- https://dubrovnikinsider.hr/htz-predstavlja-ukupnu-hrvatsku-turisticku-ponudu-na-sajmu-wtm-u-londonu/
- Vijesti – Novi dizajn hrvatskog štanda na WTM sajmu u Londonu – Kongresni turizam – Poslovni turizam
Financira Europska unija – NextGenerationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije, kao ni stajališta Agencije za elektroničke medije. Europska unija i Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.