Priča o “paradajz turizmu” ponovno se pojavila u medijima, ali fotografija koja je iskorištena u članku kao potvrda “novog trenda” objavljena je još u srpnju 2022. godine
Dana 25. svibnja 2025. portal Dnevno.hr objavio je članak pod naslovom Ljude uhvatila nevjerica zbog prizora s plaže: “Ovo je nova razina paradajz turizma”, ilustriran viralnom fotografijom plastičnog spremnika punog hrane koji je jedan od turista ponio na plažu. No, detaljnijom provjerom utvrđeno je da ta fotografija, kao i originalna objava na platformi X (bivšem Twitteru), potječu još iz srpnja 2022. godine. Postavlja se pitanje: je li riječ o aktualnom događaju ili o ponovnom plasiranju već poznate teme?
Što je zapravo “paradajz turizam”?
Izraz “paradajz turisti” odavno se koristi u kolokvijalnom govoru, a njime se pogrdno opisuju turisti, najčešće s područja Balkana, koji na ljetovanje donose vlastitu hranu: od domaćeg povrća (poput rajčica i paprika) do suhomesnatih proizvoda i gotovih jela. Dakle, riječ je o obliku štedljivog turizma koji postoji već desetljećima, a osobito dobiva na aktualnosti u razdobljima rasta cijena smještaja i usluga u turizmu.
“Viralna” fotografija – ali iz 2022.
Fotografija koja je izazvala veliku pažnju i brojne komentare, zapravo je prvi put objavljena 2. srpnja 2022. godine na platformi X, a prikazuje kutiju prepunu slanih i slatkih delicija, navodno na plaži u Grčkoj.

U članku s portala Dnevno.hr navodi se da je fotografija potaknula “živu raspravu o paradajz turizmu, intrigantnoj temi koja izaziva različite reakcije”. Premda je objava, kako piše, bila zapažena i komentirana, imala je tek 171 lajk, svega devet dostupnih komentara – šest iz 2022. godine, jedan iz 2024. godine i tri iz 2025. godine, 12 re-twittova i tri “spremanja”, što je sveukupno vrlo skromna interakcija za pojam „živa rasprava“.
U članku s portala Dnevno.hr stoji da je fotografija objavljena i na Facebooku, točnije u grupi “Uživo iz Grčke”, za koju izravan link na objavu nije naveden, što onemogućuje preciznu provjeru izvora koji se navodi.
Ipak, detaljnom pretragom dostupnih Facebook grupa ustanovljeno je da grupa pod tim nazivom više ne postoji, a najbliža pronađena verzija nosi naziv “Grčka uživo” koja broji ukupno 39.000 članova. U njoj je i pronađen originalni post objavljen 6. srpnja 2022. godine – pretragom grupe po ključnim riječima i filtriranjem rezultata prikaza prema godini objave – koji odgovara sadržaju prikazanom u članku, a ta je objava otad prikupila ukupno 141 lajk, 34 komentara koji su objavljeni prije dvije godine i dva dijeljenja.

Inače, ovakve objave često su dijeljene u kontekstu diskusija o ekonomiji odmora i turističkim navikama.
Zašto se tema ponovno aktualizira u 2025.?
Porast životnih i turističkih troškova u 2025. godini ponovno je stavio fokus na “paradajz turizam” kao oblik ekonomskog i racionalnog ponašanja putnika.
Početkom svibnja, portal Putujmojeftino objavio je analizu pod nazivom “Turizam u Hrvatskoj u 2025. – cijene, trendovi i prednosti odmora na Jadranu”, u kojoj se navodi da su od sezone 2023. do početka sezone 2025. cijene apartmana, hotela, ali i hrane i pića porasle prosječno za 40 posto, dok je samo u ovoj godini zabilježen dodatni rast od oko 20 posto. Ove brojke dodatno objašnjavaju zašto turisti sve češće pribjegavaju štedljivijim modelima putovanja.
U tom kontekstu, mediji, poput Dnevno.hr, posežu za već postojećim viralnim sadržajem da bi aktualizirali temu, odnosno ilustrirali promjene u turističkim navikama i ponašanju potrošača.
Dva lica priče: kritike i podrške
Iako je “paradajz turizam” već dugo prisutan fenomen, važno je jasno označiti izvore i datume objava da bi čitatelji imali ispravan kontekst i točnu informaciju, jer u suprotnom može se stvoriti dojam da se radi o novom događaju, umjesto o praksi koja postoji već godinama.
Mišljenja o ovom fenomenu su podijeljena. Dok jedni smatraju da ovakvi turisti narušavaju imidž destinacija i podrivaju kvalitetu turističke ponude, drugi ih brane kao simbol prilagodljivosti i snalažljivosti u izazovnim ekonomskim okolnostima.
Zaključak
Članak iz svibnja 2025. dotiče se relevantne teme, no koristi fotografiju i objavu iz 2022. godine bez jasne oznake izvora i vremena, čime se stvara pogrešan dojam da se radi o aktualnom događaju. U članku nije priložen izravan link na objavu iz Facebook grupe, no sporna fotografija pronađena je u sličnoj Facebook grupi pod nazivom “Grčka uživo”. Dodatnu konfuziju pojačava i činjenica da je članak objavljen u rubrici Gospodarstvo, koja nosi određenu težinu vjerodostojnosti i implicira aktualnost, analitičnost i novinarsku obradu.

Osim toga, naslov teksta pojačava dojam aktualnosti teme jer je formuliran tako da upućuje na nedavnu pojavu, odnosno aktualnu raspravu, iako sadržaj ne nudi nove podatke ni recentne reakcije. Štoviše, ovakva medijska praksa – kombinacija nereferencirane arhivske fotografije, izostanaka vremenskog okvira i naslovnog sugeriranja aktualnosti – može čitatelja dovesti u zabludu, stvarajući percepciju da je riječ o novom fenomenu, a ne o već poznatoj i dugotrajnoj praksi.
“Paradajz turizam” nije nova pojava, već ustaljena praksa koja odražava socioekonomski kontekst velikog broja putnika. Upravo zato, u novinarskom izvještavanju osobito je važno poštivati načela vremenske preciznosti, transparentnosti izvora i jasnoće konteksta da bi publika mogla donijeti informirane zaključke, to jest imala vjerodostojan uvid u tematiku.
Financira Europska unija – NextGenerationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije, kao ni stajališta Agencije za elektroničke medije. Europska unija i Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.