Hrvatska udruga digitalnih izdavača osnovala tim za factchecking

Orginalni članak vern.hr

Piše Ivan Horvat · 10.10.2024.

Turfacto team

Factchecking tim, Nataša Jeličić i dr. sc. Marija Slijepčević druga i treća s lijeva

U novoosnovanom factchecking timu su VERN’ove dr. sc. Marija Slijepčević i Nataša Jeličić.

Turfacto team
Factchecking tim, Nataša Jeličić i dr. sc. Marija Slijepčević druga i treća s lijeva

U okviru projekta pokretanja factchecking servisa za suzbijanje širenja dezinformacija i lažnih vijesti u sektoru turizma, kojega su pokrenuli Sveučilište VERN’ i Hrvatska udruga digitalnih izdavača (HUDI), unutar HUDI-ja je osnovan novi tim za factchecking u kojega su imenovani: dr. sc. Marija Slijepčević i Nataša Jeličić sa Sveučilišta VERN’, Ana Šoda iz Telegram Media Grupe, Višnja Kragić Mahmutović i Marko Šnidarić iz 24 sata, Doris Kezić iz Hanza Medije, Matea Čelebija iz Index promocije, Andreja Žapčić s NoveTV te Iva Vasilj s tportala, dok je na mjesto predsjednice tima izabrana Iva Šalamon iz HUDI-ja.

Projekt se realizira uz podršku inicijative Ministarstva kulture i medija te Agencije za elektroničke medije „Uspostava sustava provjere činjenica i objavljivanja javnih podataka“, a pomoću suvremene tehnologije i novih metodologija osigurat će točnost i pouzdanost informacija unutar sektora turizma.

Glavni ciljevi projekta su smanjenje širenja i jačanje otpornosti društva na dezinformacije, povećanje pouzdanosti i sigurnosti informacija u konzumaciji medijskih sadržaja i korištenju društvenih mreža u turističkom sektoru, poboljšanje kvalitete novinarstva, promicanje vjerodostojnog izvještavanja i jačanje medijske pismenosti u sektoru turizma.

„Selekcija informacija odvijat će se kroz dva kanala. Prvi je press clipping kroz zadane ključne riječi i medije koji dolazi na mail redakcije. Drugi kanal prikupljanja informacija su građani, budući da će bilo tko moći prijaviti vijest/informaciju za koju sumnja da je istinita, što je uobičajena metoda za sve fact-checking platforme. Prikupljene informacije potom će analizirati stručnjaci u redakciji. Sveučilište VERN’ i HUDI, kao inicijatori projekta, kontinuirano će raditi na edukativnim programima koji će pomoći u prepoznavanju lažnih vijesti unutar industrije i unaprijediti metodologije provjere činjenica. Dodatno, HUDI će provoditi različite komunikacijske aktivnosti za popularizaciju provjere činjenica i podizanje svijesti javnosti, ublažavajući utjecaj lažnih vijesti na građane Hrvatske“, poručila je VERN’ova dr. sc. Marija Slijepčević.

Tijekom razvojne faze projekta, Sveučilište VERN’ će ojačati svoje mogućnosti provjere činjenica provođenjem edukacija i radionica u suradnji s međunarodnim platformama za provjeru činjenica. Razvit će se posebna metodologija i platforma za provjeru činjenica za objavljivanje dubinskih analiza, a stručnjaci će proći opsežnu obuku u analizi informacija. Temeljna strategija projekta uključuje dnevno praćenje društvenih mreža, digitalnih medija i online platformi — kako bi se identificirale lažne vijesti i dezinformacije. Stoga će u okviru projekta biti provedena i edukacija studenata te oformljen angažiran urednički tim unutar Sveučilišta VERN’.

„Ova suradnja spaja akademsku instituciju i strukovnu udrugu koja okuplja medijske kuće u Hrvatskoj, čime se omogućuje obostrana razmjena znanja što će dovesti do razvoja metodologije provjere činjenica i uspostavljanja nove platforme koja će pružiti pravovremene i točne informacije čuvajući integritet industrije. Osnivanjem tima za factchecking, na projektu su okupljeni kvalificirani stručnjaci koji pomno prate društvene mreže, digitalne medije i online platforme. Njihova uloga je identificirati te promptno i učinkovito reagirati na lažne vijesti, dezinformacije i misinformacije“, poručila je novoizabrana predsjednica tima za factchecking Iva Šalamon iz HUDI-ja.

Rezultati i nalazi projekta, zajedno sa svim izrađenim materijalima, bit će objavljivani na web stranici projekta i digitalnim kanalima medija članica HUDI-ja. Nadalje, kroz projekt će se odvijati javna događanja, konferencije i paneli za promicanje provjere činjenica, dok će Sveučilište VERN’ provoditi programe kontinuirane edukacije javnosti, studenata i partnera.

Kombinacijom akademske ekspertize, suradnje industrije i napredne tehnologije, Sveučilište VERN’ i HUDI osnažit će turistički sektor u borbi protiv dezinformacija te osigurati točno širenje informacija, uz zajedničke napore za izgradnjom informiranijeg društva i širom primjenom prakse provjere činjenica.


Financira Europska unija – NextGenerationEU. Izneseni stavovi i mišljenja samo su autorova i ne odražavaju nužno službena stajališta Europske unije ili Europske komisije, kao ni stajališta Agencije za elektroničke medije. Europska unija i Europska komisija ni Agencija za elektroničke medije ne mogu se smatrati odgovornima za njih.